Quatre films et deux essais cinématographiques - Leçon de cinéma à Venise - 23 mars 2019

 

   Carlo Montenaro va donner une leçon de cinéma 

 

ONCE UPON A TIME THERE WERE THE 3D.

THE PIONEER OF THREE-DIMENSIONAL ANIMATION:

LADISLAS STAREWITCH (1882-1965)

 

samedi 23 mars 2019, 15 heures

dans le cadre du Ca’Foscari Short Film Festival 9

qui se tient du 20 au 23 mars.

 

autour d’un programme très original qui mêle de quatre films connus et deux essais cinématographiques réalisés par L. Starewitch et proposés dans les bonus des différents DVD édités chez Doriane Films.

  

 * Essai cinématographique : trois brefs extraits d’une œuvre inachevée dans laquelle on voit une marionnette de Charlot-insecte, 1914-1920, 2’50’’ (inclus dans les bonus du DVD Carrousel : « Scènes ne correspondant à aucun film identifié »)

  * La Voix du rossignol, 1923, 13’

  * Fétiche prestidigitateur, 1934, 12’

  * Essai cinématographique : tentative de placement d’une publicité dans le film Fétiche prestidigitateur, 1934, 24’’ (inclus dans les bonus du DVD Les Aventures de Fétiche, voir le dossier de présentation concernant ce DVD, pages 20-22 et 51).

  * Comment naît et s’anime une ciné-marionnette, 1932, 3’15’’ et 1’37’’.

  * Carrousel boréal, 1958, 12’

 

Charlot-insecte, © Collection Martin-Starewitch

 

   Carlo Montanaro fut le maître d’œuvre de la présentation des films d’animation muets de L. Starewitch (19 films réalisés entre 1910 et 1928!) lors du 26ème Festival du cinéma muet de Pordenone en octobre 2007. Ce même festival, en 1989, avait déjà présenté des films avec acteurs réalisés par L. Starewitch en Russie. En ajoutant l’exposition de photos présentée à la Cinémathèque du Frioul, à Gemona en décembre 2007- janvier 2008, force est de constater l’intérêt de cette région et de ses cinéphiles pour l’ensemble de l’œuvre de L. Starewitch.

   Carlo Montanaro a également été l’auteur d’une très intéressante programmation mettant en correspondance des films de Ladislas Starewitch et de Tim Burton à la Cinémathèque de Milan en 2008.

   Pour compléter l’importance de L. Starewitch dans ce domaine qu’est l’animation 3D, il faut aussi (re) consulter les propos tenus par Phil Tippett (blur motion) et par Maria Belodubrovskaya (comparaison entre L’Horloge magique et King Kong) à propos de la technique de L. Starewitch.

 

 

Projet de placement de produit "la loterie nationale" dans Fétiche prestidigitateur,
© Collection Martin-Starewitch

 

   La présentation de la leçon de Carlo Montanaro à Venise le 23 mars 2019 :

 

ONCE UPON A TIME THERE WERE THE 3D.

Special program by Carlo Montanaro

THE PIONEER OF THREE-DIMENSIONAL ANIMATION: LADISLAS STAREWITCH (1882-1965)

   “All started when a young entomologist tried to provide documentary evidence of the life of the insects: to do so he turned to cinema, putting their life at risk due to the heat caised by the use of artificial light. He then realized that he could well-recreate the life which had been destroyed. He managed to do this by using realistic puppets (marionnettes in French) and the step-one technique. The result gives a sudden turn to Wladyslaw Starewicz’s life (1882-1965), because it was then that he started in a, to assign human vices and virtues to insects first and animal later, always presenting the story under a fable-moralistic light. Russian born but Polish ancestry, in the first decade of the century Starewicz directed several full-length films with living actors and enriched by special effects; after the Russian Revolution he moved to France with his family and was finally able to dedicate himself to three-dimensional animation. There are frequent works where the puppets interact with humans. He then changed his name to Ladislas Starewitch, and started to work supported by his wife but mostly by his two daughters: Irina and, in particular Jeanne, who became an actress known by the name of Nina Star.

   Great was the craftsmanship in creating the marionnettes, authentic wooden sculptures articulated and covered with chamois leather, adapted to anthropomorphic insects and animals, but also to caricatures of characters taken from reality. Curious and competent from a technical point of view, Starewitch systematically experimented the enrichments that cinema was acquiring at the time to enhance its spectacular potential. Thanks to this brief tribute we will be able to get to know three different stages of his career: the use of color applied (Patheocolor or pochoir), the sound, the realistic color. The programme will be enriched by some extra material from the DVDs published by Léona Béatrice Martin-Starewitch and François Martin, who have been working for years to preserve his surviving original work, which is often presented on the occasion of exhibitions, such as the one presented at the 26th edition of “The Days of Silent Film” in Pordenone (2007). Thet do all to make an inventory and restore what is left from the filmography of the pioneer of 3D animation, especially with reference to the period of his activity while he was in France. This tribute has been made possible thanks to the collaboration and approval of Starewitch’heirs.”

http://cafoscarishort.unive.it/en/portfolio/once-upon-a-time-there-was-the-3d/

 

 

 

 

Le site du festival  

Le programme du Festival

Le programme L. Starewitch